قطعاً گذشت بر انسان زمانی از روزگار که چیز قابل ذکری نبود .
ترکیب:
هَلْ: حرف استفهام و به معنای «قَد» است .
أَتَى: فعل ماضی
عَلَى الْإِنْسَانِ: جار و مجرور متعلق به أَتَى
حِينٌ: فاعل أَتَى
مِنَ الدَّهْرِ: جار و مجرور متعلق به صفت محذوف «حِينٌ»
لَمْ يَكُنْ: لم ادات نفی و جزم – «یَکُن» فعل ناقص مجزوم به حذف حرف عله و سکون نون اسم «یَکُن» ضمیر «هو» مستتر در «يَكُنْ» که به انسان، بر می گردد و همچنین حال برای انسان است .
شَيْئًا: خبر «يَكُنْ»
مَذْكُورًا: نعت (صفت) برای شَيْئًا
تفسیر:
چرا خداوند متعال در ابتدای سوره مطلب را به صورت سؤالی مطرح می کند ؟ اولاً: برای اینکه توجه مخاطب را برای بیان مطلب مهم به سخن خود جلب نماید !
ثانیاً: برای تثبیت مطلب است، به طور سربسته معنا را اثبات می کند !
نکته: در اینجا «هَلْ» به معنای «قَد» می باشد !
منظور از انسان در این آیه کلی انسان هست یا آدم ابوالبشر ؟
با توجه به آیه بعد که می گوید: از نطفه خلق شده و حضرت آدم (علیه السلام) که از نطفه خلق نشده است، پس به طور قطع منظور، کلی انسان است .
فرق «حین» و «دهر» چیست ؟
دهر: به معنای زمان به طور کلی و بدون حد است .
حین: به معنای بخش محدودی از زمان است .
اینکه آیه می گوید: زمانی بوده که انسان چیز قابل ذکری نبوده به چه معناست ؟
یعنی بالقوه موجود بوده لکن به صورت بالفعل خیر تا در ردیف موجودات بالفعل قابل ذکر باشد !
تفسیر سوره انسان آیه 1
زمان مطالعه2 دقیقه
می پسنـدم3
افزودن به علاقه مندی
با استفاده از روشهای زیر میتوانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اندازه متن12
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ترجمه:
قطعاً گذشت بر انسان زمانی از روزگار که چیز قابل ذکری نبود .
ترکیب:
هَلْ: حرف استفهام و به معنای «قَد» است .
أَتَى: فعل ماضی
عَلَى الْإِنْسَانِ: جار و مجرور متعلق به أَتَى
حِينٌ: فاعل أَتَى
مِنَ الدَّهْرِ: جار و مجرور متعلق به صفت محذوف «حِينٌ»
لَمْ يَكُنْ: لم ادات نفی و جزم – «یَکُن» فعل ناقص مجزوم به حذف حرف عله و سکون نون
اسم «یَکُن» ضمیر «هو» مستتر در «يَكُنْ» که به انسان، بر می گردد و همچنین حال برای انسان است .
شَيْئًا: خبر «يَكُنْ»
مَذْكُورًا: نعت (صفت) برای شَيْئًا
تفسیر:
چرا خداوند متعال در ابتدای سوره مطلب را به صورت سؤالی مطرح می کند ؟
اولاً: برای اینکه توجه مخاطب را برای بیان مطلب مهم به سخن خود جلب نماید !
ثانیاً: برای تثبیت مطلب است، به طور سربسته معنا را اثبات می کند !
نکته: در اینجا «هَلْ» به معنای «قَد» می باشد !
منظور از انسان در این آیه کلی انسان هست یا آدم ابوالبشر ؟
با توجه به آیه بعد که می گوید: از نطفه خلق شده و حضرت آدم (علیه السلام) که از نطفه خلق نشده است، پس به طور قطع منظور، کلی انسان است .
فرق «حین» و «دهر» چیست ؟
دهر: به معنای زمان به طور کلی و بدون حد است .
حین: به معنای بخش محدودی از زمان است .
اینکه آیه می گوید: زمانی بوده که انسان چیز قابل ذکری نبوده به چه معناست ؟
یعنی بالقوه موجود بوده لکن به صورت بالفعل خیر تا در ردیف موجودات بالفعل قابل ذکر باشد !
آهنگ صبح فردا با موضوع طوفان الاقصی غلامرضا صنعتگر
تفسیر سوره انسان آیه 2
وصیت نامه شهید مسرور