همانا خلق کردیم ما انسان را از نطفه مختلط ما تغییر دادیم آن نطفه را پس قرار دادیم او را شنوا و بینا .
تفسیر:
نطفه به چه معناست ؟ در ابتدا نطفه به معنای آبی اندک بوده ، و سپس استعمالش در آب ذکوریت حیوانات که منشأ تولید مثل است بر معنای اصلی غلبه یافته است .
أمشاج به چه معناست ؟
جمع کلمه «مَشیَج» و یا «مَشِج» بوده، که به معنای مخلوط و ممتزج است .
چرا برای نطفه از صفت امشاج استفاده شده است ؟
جواب اول: به اعتبار اجزای مختلف آن است .
جواب دوم: به اعتبار مخلوط شدن آب نر با ماده است .
نَبتَلِیهِ در آیه به چه معناست ؟
کلمه «ابتلاء» گه «نبتلیه» از آن مشتق گردیده، به معنای نقل چیزی از حالی به حالی دیگر است . یک مثال ساده بزنم: مثلاً طلا را در کوره ابتلا می کنند تا ذوب شود و به شکلی که می خواد درآید .
در نتیجه اینکه می گوییم خدای متعال انسان را ابتلاء می کند، بدین معناست که ابتدا از نطفه خلقش می کند و سپس آن نطفه را علقه و علقه را مضغه می کند .
نظر برخی مفسرین درباره ابتلاء در آیه و رد آن:
برخی از مفسرین گفته اند: مراد از ابتلای انسان امتحان او از راه تکلیف است، اما این سخن با تفریع ” فجعلناه سمیعاً بصیراً ” نمی سازد چرا که سمیع و بصیر شدن انسان نمی تواند متفرع بر امتحان انسان باشد، و چنانچه مراد از آن تکلیف بود جا داشت تکلیف را متفرع بر سمیع و بصر بودن انسان کند و اگر چنانچه پاسخ دهند که کلام پس و پیش بوده این پاسخ مسموع نیست .
نکته درباره قید کردن مجدد کلمه انسان در آیه مورد بحث:
با اینکه کلمه «انسان» در آیه قبل ذکر شده بود و جا داشت به آوردن ضمیر اکتفا میشد، یعنی می فرمود: ” انا خلقناه…. ” اما خود کلمه را ذکر کرد ، باید دانست که در زبان عرب وضع اسم ظاهر در موضع ضمیر برای افاده نکته ای است، و در این اینجا به این دلیل بوده که مسجل نماید که خدای متعال خالق و مدبر امر انسان است .
ترکیب:
إِنّٰا: ان حرف توكيد و نصب. نا ضمير متصل مبني على السكون في محل نصب اسم ان.
خَلَقْنَا: فعل ماض مبني على السكون و نا ضمير متصل مبني على السكون في محل رفع فاعل.
اَلْإِنْسٰانَ: مفعول به منصوب و علامة نصبه الفتحة الظاهرة على آخره، و الجملة من الفعل و الفاعل في محل رفع خبر إن.
مِنْ نُطْفَةٍ: جار و مجرور متعلقان ب (خلقنا).
أَمْشٰاجٍ: صفة لنطفة مجرورة و علامة جرها الكسرة الظاهرة على آخره.
نَبْتَلِيهِ: نبتلي فعل مضارع مرفوع لتجرده من الناصب و الجازم و علامة رفعه الضمة المقدرة على آخره و الفاعل ضمير مستتر وجوبا تقديره نحن. و الهاء ضمير متصل مبني على الكسر في محل نصب مفعول به، و الجملة من الفعل و الفاعل في محل نصب حال من فاعل خلقنا.
فَجَعَلْنٰاهُ: الفاء حرف استئناف، جعل فعل ماض مبني على السكون لاتصاله بضمير رفع متحرك و معناها صيرناه تتعدى إلى مفعولين، نا ضمير متصل مبني على السكون لاتصاله بضمير رفع فاعل و الهاء ضمير متصل مبني على الضم في محل نصب مفعول به أول.
سَمِيعاً: مفعول به ثان منصوب و علامة نصبه الفتحة الظاهرة على آخره، و الجملة استئنافية لا محل لها من الإعراب.
بَصِيراً: نعت ل (سميعا) منصوب و علامة نصبه الفتحة الظاهرة على آخره.
تفسیر سوره انسان آیه 2
زمان مطالعه4 دقیقه
می پسنـدم3
افزودن به علاقه مندی
با استفاده از روشهای زیر میتوانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اندازه متن12
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ترجمه:
همانا خلق کردیم ما انسان را از نطفه مختلط ما تغییر دادیم آن نطفه را پس قرار دادیم او را شنوا و بینا .
تفسیر:
نطفه به چه معناست ؟
در ابتدا نطفه به معنای آبی اندک بوده ، و سپس استعمالش در آب ذکوریت حیوانات
که منشأ تولید مثل است بر معنای اصلی غلبه یافته است .
أمشاج به چه معناست ؟
جمع کلمه «مَشیَج» و یا «مَشِج» بوده، که به معنای مخلوط و ممتزج است .
چرا برای نطفه از صفت امشاج استفاده شده است ؟
جواب اول: به اعتبار اجزای مختلف آن است .
جواب دوم: به اعتبار مخلوط شدن آب نر با ماده است .
نَبتَلِیهِ در آیه به چه معناست ؟
کلمه «ابتلاء» گه «نبتلیه» از آن مشتق گردیده، به معنای نقل چیزی از حالی به حالی دیگر است .
یک مثال ساده بزنم: مثلاً طلا را در کوره ابتلا می کنند تا ذوب شود و به شکلی که می خواد درآید .
در نتیجه اینکه می گوییم خدای متعال انسان را ابتلاء می کند، بدین معناست که ابتدا از نطفه خلقش می کند و سپس آن نطفه را علقه و علقه را مضغه می کند .
نظر برخی مفسرین درباره ابتلاء در آیه و رد آن:
برخی از مفسرین گفته اند: مراد از ابتلای انسان امتحان او از راه تکلیف است، اما این سخن با تفریع ” فجعلناه سمیعاً بصیراً ” نمی سازد چرا که سمیع و بصیر شدن انسان نمی تواند متفرع بر امتحان انسان باشد، و چنانچه مراد از آن تکلیف بود جا داشت تکلیف را متفرع بر سمیع و بصر بودن انسان کند و اگر چنانچه پاسخ دهند که کلام پس و پیش بوده این پاسخ مسموع نیست .
نکته درباره قید کردن مجدد کلمه انسان در آیه مورد بحث:
با اینکه کلمه «انسان» در آیه قبل ذکر شده بود و جا داشت به آوردن ضمیر اکتفا میشد، یعنی می فرمود: ” انا خلقناه…. ” اما خود کلمه را ذکر کرد ، باید دانست که در زبان عرب وضع اسم ظاهر در موضع ضمیر برای افاده نکته ای است، و در این اینجا به این دلیل بوده که مسجل نماید که خدای متعال خالق و مدبر امر انسان است .
ترکیب:
إِنّٰا: ان حرف توكيد و نصب. نا ضمير متصل مبني على السكون في محل نصب اسم ان.
خَلَقْنَا: فعل ماض مبني على السكون و نا ضمير متصل مبني على السكون في محل رفع فاعل.
اَلْإِنْسٰانَ: مفعول به منصوب و علامة نصبه الفتحة الظاهرة على آخره، و الجملة من الفعل و الفاعل في محل رفع خبر إن.
مِنْ نُطْفَةٍ: جار و مجرور متعلقان ب (خلقنا).
أَمْشٰاجٍ: صفة لنطفة مجرورة و علامة جرها الكسرة الظاهرة على آخره.
نَبْتَلِيهِ: نبتلي فعل مضارع مرفوع لتجرده من الناصب و الجازم و علامة رفعه الضمة المقدرة على آخره و الفاعل ضمير مستتر وجوبا تقديره نحن. و الهاء ضمير متصل مبني على الكسر في محل نصب مفعول به، و الجملة من الفعل و الفاعل في محل نصب حال من فاعل خلقنا.
فَجَعَلْنٰاهُ: الفاء حرف استئناف، جعل فعل ماض مبني على السكون لاتصاله بضمير رفع متحرك و معناها صيرناه تتعدى إلى مفعولين، نا ضمير متصل مبني على السكون لاتصاله بضمير رفع فاعل و الهاء ضمير متصل مبني على الضم في محل نصب مفعول به أول.
سَمِيعاً: مفعول به ثان منصوب و علامة نصبه الفتحة الظاهرة على آخره، و الجملة استئنافية لا محل لها من الإعراب.
بَصِيراً: نعت ل (سميعا) منصوب و علامة نصبه الفتحة الظاهرة على آخره.
آهنگ صبح فردا با موضوع طوفان الاقصی غلامرضا صنعتگر
تفسیر سوره انسان آیه 1
وصیت نامه شهید مسرور