آیات سوره صف درباره شهادت



( آیه۱۰ و ۱۱ سوره صف درباره شهادت )



یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَىٰ تِجَارَ‌هٍ تُنجِیکُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ ﴿١٠﴾

ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده‌اید، آیا شما را بر تجارتى راه نمایم

که شما را از عذابى دردناک مى‌رهاند؟ (۱۰)

https://sabetin.ir/wp-content/uploads/sabetin-gol.gif

تُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ ۚ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ‌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿١١﴾

ترجمه: به خدا و فرستاده او بگروید و در راه خدا با مال و جانتان جهاد کنید.

این [گذشت و فداکارى‌] اگر بدانید، براى شما بهتر است. (۱۱)

https://sabetin.ir/wp-content/uploads/sabetin-gol.gif

https://sabetin.ir/wp-content/uploads/sabetin-shahid-quran.jpg

تفسیر دو آیه :

تفسیر : تجارتى پر سود و بى‏نظیر!

همانگونه که در آغاز سوره گفتیم ، یکى از اهداف مهم این سوره ، دعوت به ایمان و جهاد است ،

آیات مورد بحث نیز تاکیدى است به این دو اصل ، بامثال لطیفى که انگیزه حرکت الهى را

در جان انسان به وجود مى‏آورد ، انگیزه‏اى که شرط پیروزى اسلام بر تمام ادیان است

که در آیات قبل به آن اشاره شده بود .

https://sabetin.ir/wp-content/uploads/sabetin-gol.gif

نخست مى‏فرماید :

اى کسانى که ایمان آورده‏اید ! آیا شما را به تجارتى دلالت کنم که از عذاب الیم ، نجاتتان مى‏دهد ؟

( یا ایها الذین آمنوا هل ادلکم على تجاره تنجیکم من عذاب الیم).

با اینکه ایمان و جهاد از واجبات قطعیه‏اند ، ولى در اینجا آن را

نه به صورت امر ، بلکه به صورت پیشنهاد تجارت ، مطرح مى‏کند ،

آنهم آمیخته با تعبیراتى که از لطف بى‏پایان خدا حکایت دارد.

بدون شک نجات از عذاب الیم ، از مهمترین خواسته‏هاى هر انسانى است ،

و لذا این سؤال که آیا مى‏خواهید شما را به تجارتى رهنمون شوم که شما را

از عذاب الیم رهائى مى‏بخشد ؟ براى همه ، جالب توجه است.

هنگامى که با این سؤال دلها را به سوى خود جذب کرد ، بى‏ آنکه منتظر پاسخ آنها باشد ،

به شرح آن تجارت پرسود پرداخته ، مى‏ افزاید : و آن اینکه

تفسیر نمونه ج : ۲۴ص :۸۸

به خدا و رسول او ایمان بیاورید و در راه خداوند با اموال و جانهایتان جهاد کنید

( تؤمنون بالله و رسوله و تجاهدون فى سبیل الله باموالکم و انفسکم ) .

بدون شک خدا نیازى به این تجارت پرسود ندارد ،

بلکه تمام منافع آن دربست به مؤمنان تعلق مى‏گیرد ،

https://sabetin.ir/wp-content/uploads/sabetin-gol.gif

لذا در پایان آیه مى‏فرماید :

این براى شما از هر چیز بهتر است اگر بدانید ( ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون).

قابل توجه اینکه مخاطب ، مؤمنانند ، به قرینه یا ایها الذین آمنوا

و در عین حال آنها را به دو اصل ایمان و جهاد دعوت مى‏کند ،

ممکن است این تعبیر اشاره به این باشد که ایمان اسمى و سطحى کافى نیست ،

ایمان عمیق و خالص لازم است که بتواند سرچشمه ایثار و فداکارى و جهاد گردد ،

و نیز ممکن است ذکر ایمان به خدا و رسول در اینجا شرحى باشد بر ایمان که به طور اجمال

در آغاز آیه گذشته آمده بود .

https://sabetin.ir/wp-content/uploads/sabetin-gol.gif

به هر حال ، ایمان به پیامبر (صلى ‏الله‏ علیه‏ و آله ‏و سلّم‏) از ایمان به خدا جدا نیست ،

همانگونه که جهاد با جان ، از جهاد با مال نمى‏تواند جدا باشد ،

زیرا تمام نبردها نیاز به وسائل و امکاناتى دارد که از طریق کمکهاى مالى باید تامین شود ،

بعضى قادر بر هر دو نوع جهادند ، و بعضى تنها قادر بر جهاد با مال و در پشت جبهه‏اند ،

و گاه تنها جان دارند و آماده بذل جان.

اما به هر صورت باید ایندو نوع جهاد با یکدیگر توأم گردد

تا پیروزى فراهم شود و اگر مى‏بینیم جهاد با مال مقدم داشته شده نه به خاطر آن است

که از جهاد با جان مهمتر مى‏باشد ، بلکه به خاطر این است که مقدمه آن محسوب مى‏شود

چرا که ابزار جهاد از طریق کمکهاى مالى فراهم مى‏گردد.

https://sabetin.ir/wp-content/uploads/sabetin-gol.gif

تفسیر نمونه ج : ۲۴ص :۸۹

تا اینجا سه رکن اساسى از ارکان این تجارت بزرگ و بى‏نظیر مشخص شد :

خریدار خدا است ، و فروشنده انسانهاى با ایمان ، و متاع جانها و اموالشان ،

اکنون نوبت به رکن چهارم مى‏رسد که بهاى این معامله عظیم است .

https://sabetin.ir/wp-content/uploads/sabetin-gol.gif

فرستادن دیدگاه


معادله امنیتی: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.